life-begins-in-malmoe

Alla inlägg den 23 november 2009

Av Niklas Herrström - 23 november 2009 19:31

Electricity (from the New Latin ēlectricus, "amber-like") is a general term that encompasses a variety of phenomena resulting from the presence and flow of electric charge.


Detta underbara ord! Förvisso på engelska, men ni förstår vad det står. Imorgon flödar den återigen i de isoleringsförsedda kopparkablarna i väggarna i min lägenhet!


Jag ringde Eon idag, så klart, och fick prata med en äldre dam(hur äldre kan hon vara när hon fortfarande arbetar? Okej, hon var åtminstone äldre än vad jag är. Ganska mycket äldre). Jag förklarade mitt ärende, och fick motfrågan när jag ville ha elen inkopplad?

Eftersom jag inte skulle till Malmö idag så blev svaret att "det går bra imorgon".


"Okej, då slipper du även de 1000 kr som vi skulle ha tagit betalt om du velat ha den inkopplad idag."


Ha! Jag visste det! 1000 kr. Småsnålt Eon! Tack för att det inte drabbar mig. För övrigt så är det inte bara småsnålt. Det är mycket snålt! Varför ta extra betalt om det nu visar sig att de faktiskt skulle ha tid över att koppla in någons el "på dagen" istället för att de ska behöva planera in en tid några dagar senare. Visst, om de måste jobba extra så hade jag förstått det, men om de ändå inte tar betalt för tjänsten några dagar senare...så varför? Jag har åtminstone sparat, vänligen observera sparat (inte tjänat), 1000 kr, så jag är nöjd. 


En sak som förekom i telefonkön hos Eon var en röst som uppmanade mig att lämna mitt personnummer. Varför kan man fråga sig? För det första är jag inte kund, och är inte intresserad av att börja trycka på knapparna på min telefon för att ytterligare fördriva tiden. För det andra är de ju inte "intresserade" av mitt personnummer, när de senare ändå frågar "Vad har du för personnummer?". Inte en enda gång har jag varit med om att mitt personnummer har utgjort någon skillnad i mitt sätt att bli effektivt bemött. Snarare är det irriterande att behöva uppge sitt personnummer två gånger, dessutom helt i onödan en av gångerna (jag vet - varför irritera sig över det? Motfråga: Varför ödsla tid och pengar, och irritera personer som jag, med detta till synes värdelösa moment?)


Dagen i övrigt då? Jo, hektisk! "Hugg och slag". Efter mitt samtal med Eon har det varit full fart på trafiken in till mitt rum/samtalen till min telefon. Felsökning, felrapportering, åtgärder, halvt panikslagen, möte, instruerande, innovativa spontana lösningar på problem, avstämning, kontroll. Eftermiddagen spenderades i blåst och regn på Fäladstorget i Lund. Eller, in och ut ur butikerna kring Fäladstorget. Ganska så givande faktiskt!


Imorgon blir det sannolikt inköp av sovutrustning; sängben, resårbotten, bäddmadrass, kudde, sängkläder (töntigt uttryck egentligen, men mer effektivt än att säga lakan, påslakan och örngott. Klart godkänt uttryck trots allt).


Det är ju klart en förutsättning ett Eon verkligen fullföljer sitt muntliga avtal och aktiverar elabonnemanget imorgon. Annars blir det värmeljus igen...


Kanske packa lite ikväll? Det känns som att det börjar bli dags nu...

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards