life-begins-in-malmoe

Direktlänk till inlägg 26 juli 2011

Renovering av köket - Del 25

Av Niklas Herrström - 26 juli 2011 01:28

Dagen har varit lång, och relativt händelserik. 



Jag köpte en köksblandare, som jag ivrigt packade upp. Det blev en missräkning med vattenanslutning, så jag fick köra ut till Svågertorp ännu en gång och handla två 10/15-nipplar på Bauhaus. Passade perfekt!



Ett litet hål (5 mm) skulle bli ett större hål (10 mm). Tejpen satte jag dit för att lättare uppskatta mitten, och i ett naivt försök att förhindra att borret skulle vandra (vilket det aldrig gjorde).



Det svärtade i kanten på tejpen och på hålet kommer från de stunder när, mer eller mindre, allt glödde. 



Här har genombrottet skett. Stunden tidigare var hela kanten rödglödgad. Heta arbeten - någon?






Sedan var det silikonfest. Mest silikon vinner! Mycket blev det åtminstone! Måste ju vara bra..? Allt smetades ut, ganska omsorgsfullt dessutom.



Någon form av tätmassa (såg ut och kändes som häftmassa, vilket ju funktionen också ska vara), som jag satte fast runtom diskhons undersida. Hakarna är till för att spänna fast diskhon under bänkskivan. De är tio till antalet.



Det är inte ofta man vill att saker ska haka sig..men ibland så!



Fantastiskt verktyg att göra hål i diskbänk med. Måste vara en svensk uppfinning, som min australiensiske f.d kollega Mark brukade säga om snillrika verktyg eller konstruktioner (han hade ofta rätt! Dessutom hade han jobbat mycket i bl.a Indonesien, där inget fungerade - någonsin).



Blandare, bänkskiva, diskho, vattenrör och fastspänningsanordning sett underifrån.



Allvaret närmar sig..



Skulle jag lyckas koppla samman inkommande vatten med blandaren?



Kallvattnet gick bra! Inget läckage när jag vred om Ballofixens kulventil. Bara ett "sus" i röret.



Mycket bra att täta gängor med.



Se bara! På med en nippel på det så var saken nästan biff.



Varmvattnet monterat och klart. Inget läckage där heller. Samma förlösande sus i rören.





Jag glömde bort att fota när jag monterade avloppet, men här är det på plats i alla fall. Jag skar bort en del av slangen för att den skulle passa lite mer behagligt i avloppsröret som går ner till stammen.        

                 


Perlatorn skulle skruvas ur innan vattnen skulle strömma genom kranen i fem minuter.



Fritt fall.


Snart kan jag ju..eeh..diska..


Sängen nästa - god natt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas Herrström - 1 augusti 2011 11:29

Helgen har inte spenderat särskilt mycket i köket, men i lördags började jag montera det jag köpt på IKEA i fredags kväll. Ja, jag vet; vem besöker IKEA en fredagkväll? Tydligen väldigt, väldigt många!   Innan jag begav mig ut för fotbollsmatch m...

Av Niklas Herrström - 31 juli 2011 23:56

I fredags kom så elektrikern och kopplade in häll och ugn. Han fick också dra om de kablar som jag, idiotiskt och oförsiktigt nog, hade borrat av i min iver att sätta upp reglar på väggen. Ett smärre mirakel gjorde att jag inte fick flera hundra volt...

Av Niklas Herrström - 25 juli 2011 00:47

Alltså. Nu är det riktigt skönt att vistas i köket. Bara att kika in skänker en lyckokänsla till mitt hårt prövade sinne.    Ett stort tack till Veronica som ombesörjde lån av sticksåg och hjälpte mig med det spännande, och stundom smått förtvivl...

Av Niklas Herrström - 18 juli 2011 19:29

Nu har det hänt grejer! I vanlig ordning; varför har jag inte gjort detta tidigare? (okej, den frågan har faktiskt ett bra svar; jag har haft fullt upp med att sätta upp och ta ner skåp, eller om det var ta ner dem för att sedan sätta upp dem igen..?...

Av Niklas Herrström - 17 juli 2011 18:57

Elaka tungor gör gällande att jag inte lägger tillnärmelsevis så mycket tid på köksrenoveringen som jag borde. De kan, otroligt nog, tycka att jag lägger mer tid på att skriva inlägg här än vad jag gör på att faktiskt sysselsätta mig med det som till...

Skapa flashcards