life-begins-in-malmoe

Direktlänk till inlägg 25 juli 2011

Renovering av köket - Del 24

Av Niklas Herrström - 25 juli 2011 00:47

Alltså. Nu är det riktigt skönt att vistas i köket. Bara att kika in skänker en lyckokänsla till mitt hårt prövade sinne. 


Ett stort tack till Veronica som ombesörjde lån av sticksåg och hjälpte mig med det spännande, och stundom smått förtvivlade, arbetet med att såga i bänkskivan. Om jag skulle ge mig på att såga i bänkskivor fler gånger? Hmm..kanske? Det är inget lätt jobb att ge sig i kast med, och inte med sticksåg heller...


Här kommer lite bilder!


Lagom ångestfullt att sätta borrmaskinen mot den hela och fina skivan. När första hålet var borrat så lättade ångesten lite.
 


6 mm från ena hållet. Sen vände vi på steken och borrade med 10 mm från andra.

Snart dags för sågen...

Till en början var jag ganska så nöjd! Bra såg, häftig lampa och inga problem att hålla linjen..
  Lagom irriterande "svans" som skymde sikten mot linjen emellanåt.

Efter två sidor så körde det ihop sig rejält på den tredje. På ovansidan såg det ut som att jag först sågat rakt, men undersidan vill något annat. "Stickspåret" är ett försök att få snitten på undersidan att gå ihop. Allt berodde på att sticksågens sågblad böjt sig och levt sitt eget liv.

Så här kan det se ut. Jämför med föregående bild. Jodå - ångestfyllt var ordet!
 

Första etappen färdigsågad!
 

När diskhon väl var på plats så förekom det ett och annat glädjetjut!

 

Sällan man är så glad över något så tråkigt som en diskho. 
  Bänkskivan på plats, med diskho.

Visst är det vackert?
 

Innan sågning av etapp två. Vilka problem det blev. Nåväl, det löste ju sig till slut.
 

När all jobbig sågning var avklarad så var det dags för roligare saker; ta ner ett skåp.  
 

Här ses den tidigare så hela bänkskivan stå och ta igen sig efter den några timmar långa dusten med sticksågen.

 

Ett totalt onödigt bakstycke ska tas bort. Dels för att det ska bli lättare att ansluta ugn och häll till elnätet, men också för att ombesörja tillräcklig ventilation av dessa två mattillredningsapparater.
 

En av de lättare uppgifterna jag åtagit mig.
 

Dags att skruva tillbaka skåpet igen.

*skruv skruv*
 

En del av skåpet var tvungen att offras. Annars skulle hällen inte få plats.
 

Totalt missvisande bild. Så här roligt var det verkligen inte att använda sticksågen. Okej, eftersom det var sista gången så var det väl ganska så kul (att slippa använda den igen..).
 

Total avsaknad av sticksågsångest. Nu gick det av bara farten..
  Först åt ena hållet.

Almost there..

Sedan åt andra hållet.
 Vad skulle jag gjort utan den häftiga lampan?

En vända med dammsugaren.
 

Alltså..det blir..
 

..väldigt bra!
 

Nöjd - modell större! Imorgon ska blandare på plats, och sen ska jag fästa diskho och montera avlopp och vattenrör till blandaren.


Nu är det godnatt!

Må väl!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas Herrström - 1 augusti 2011 11:29

Helgen har inte spenderat särskilt mycket i köket, men i lördags började jag montera det jag köpt på IKEA i fredags kväll. Ja, jag vet; vem besöker IKEA en fredagkväll? Tydligen väldigt, väldigt många!   Innan jag begav mig ut för fotbollsmatch m...

Av Niklas Herrström - 31 juli 2011 23:56

I fredags kom så elektrikern och kopplade in häll och ugn. Han fick också dra om de kablar som jag, idiotiskt och oförsiktigt nog, hade borrat av i min iver att sätta upp reglar på väggen. Ett smärre mirakel gjorde att jag inte fick flera hundra volt...

Av Niklas Herrström - 26 juli 2011 01:28

Dagen har varit lång, och relativt händelserik.      Jag köpte en köksblandare, som jag ivrigt packade upp. Det blev en missräkning med vattenanslutning, så jag fick köra ut till Svågertorp ännu en gång och handla två 10/15-nipplar på Bauhau...

Av Niklas Herrström - 18 juli 2011 19:29

Nu har det hänt grejer! I vanlig ordning; varför har jag inte gjort detta tidigare? (okej, den frågan har faktiskt ett bra svar; jag har haft fullt upp med att sätta upp och ta ner skåp, eller om det var ta ner dem för att sedan sätta upp dem igen..?...

Av Niklas Herrström - 17 juli 2011 18:57

Elaka tungor gör gällande att jag inte lägger tillnärmelsevis så mycket tid på köksrenoveringen som jag borde. De kan, otroligt nog, tycka att jag lägger mer tid på att skriva inlägg här än vad jag gör på att faktiskt sysselsätta mig med det som till...

Ovido - Quiz & Flashcards