life-begins-in-malmoe

Direktlänk till inlägg 17 juli 2011

Renovering av köket - Del 22

Av Niklas Herrström - 17 juli 2011 18:57

Elaka tungor gör gällande att jag inte lägger tillnärmelsevis så mycket tid på köksrenoveringen som jag borde. De kan, otroligt nog, tycka att jag lägger mer tid på att skriva inlägg här än vad jag gör på att faktiskt sysselsätta mig med det som tillför substans till mina blogginlägg.

Jag kan väl inte hjälpa att det är så många skåp som måste sättas upp och plockas ner i tid och otid? Det är väl inte mitt fel att omständlighetens ande har bosatt sig i väggar, tak och golv i köket? Ibland känns det som den har tagit över mitt sinne, men jag nöjer mig med att kalla mig oerfaren. Idag gick det upp för mig att det tar tid att tänka sig till erfarenhet. Inte världens lättaste sak, men ska man göra något på rätt sätt så krävs antingen utbildning eller erfarenhet (eller en stor portion tur!). Det förstnämnda har jag inte (även om jag har lite kännedom om byggnads- och installationsteknik i bostadshus) och det sistnämnda har jag lyckats tillskansa mig en del genom åren. Dock innebär varje nytt moment i köksrenoveringen en tillämpning av erfarenhet som jag inte besitter, varför det tar lite längre tid för mig att genomföra det som är aktuellt för stunden.

Så - ha tålamod. Det försöker jag. Ny deadline är åtminstone den 4 september 2011. Då fyller jag år. Vilken bra present till mig själv att ha ett fungerande kök då!

Lite bilder från dagens minimala insats.


Alla skåp på plats. Tro inte att de är ditsatta permanent. Åtminstone två av dem ska plockas bort och sättas dit igen. Men sen så..!


Passbiten till höger är tillsågad idag, och monterad. Dock ingen fog ännu (skåpet ska ju trots allt tas bort igen..).


"Vågar" jag hoppas att det snart är dags för bänkskiva och kakling?


Ja, det vågar jag!

Må väl!           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas Herrström - 1 augusti 2011 11:29

Helgen har inte spenderat särskilt mycket i köket, men i lördags började jag montera det jag köpt på IKEA i fredags kväll. Ja, jag vet; vem besöker IKEA en fredagkväll? Tydligen väldigt, väldigt många!   Innan jag begav mig ut för fotbollsmatch m...

Av Niklas Herrström - 31 juli 2011 23:56

I fredags kom så elektrikern och kopplade in häll och ugn. Han fick också dra om de kablar som jag, idiotiskt och oförsiktigt nog, hade borrat av i min iver att sätta upp reglar på väggen. Ett smärre mirakel gjorde att jag inte fick flera hundra volt...

Av Niklas Herrström - 26 juli 2011 01:28

Dagen har varit lång, och relativt händelserik.      Jag köpte en köksblandare, som jag ivrigt packade upp. Det blev en missräkning med vattenanslutning, så jag fick köra ut till Svågertorp ännu en gång och handla två 10/15-nipplar på Bauhau...

Av Niklas Herrström - 25 juli 2011 00:47

Alltså. Nu är det riktigt skönt att vistas i köket. Bara att kika in skänker en lyckokänsla till mitt hårt prövade sinne.    Ett stort tack till Veronica som ombesörjde lån av sticksåg och hjälpte mig med det spännande, och stundom smått förtvivl...

Av Niklas Herrström - 18 juli 2011 19:29

Nu har det hänt grejer! I vanlig ordning; varför har jag inte gjort detta tidigare? (okej, den frågan har faktiskt ett bra svar; jag har haft fullt upp med att sätta upp och ta ner skåp, eller om det var ta ner dem för att sedan sätta upp dem igen..?...

Skapa flashcards