life-begins-in-malmoe

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2011

Renovering av köket - Del 27

Av Niklas Herrström - 1 augusti 2011 11:29

Helgen har inte spenderat särskilt mycket i köket, men i lördags började jag montera det jag köpt på IKEA i fredags kväll. Ja, jag vet; vem besöker IKEA en fredagkväll? Tydligen väldigt, väldigt många!


Innan jag begav mig ut för fotbollsmatch m.m så monterade jag den första kökslådan - den under ugnen. 


   
     
Som synes så har jag valt himmelsblå luckor/lådfronter. Vad annars?


Igår kväll tog jag itu med resten av inköpen;

Hyllplan till överskåpen, tre lådor och tillhörande lådfronter.



Hyllplan och lådbromsar.


Lådor och lådfronter.



Först bränna in ugnen i en timme @240 ºC. Luktade...bränt..


Sen var det dags att montera lådor. Här är det den nedersta lådfronten som är klar att sättas ihop med lådan.



En eloge till vem det nu är som ska ha den (IKEA?) för det otroligt smidiga monteringsförfarandet!



Skenorna monterade. Bara lådbromsarna kvar.


De ser inte så märkvärdiga ut (ca 10 cm långa och 1 cm i diameter), men de gör sitt jobb fantastiskt bra. Det är alltså lådbromsarna jag menar..



Första lådan på plats. 


   
Och sedan nummer två..



Läge för en "klassiker"? "Ettan kom, tvåan kom, trean kom - resten kommer så småningom."



Happy days!



Efter lådorna var det dags att städa ur väggskåpen och sätta upp hyllplanen.






Jag ska bara få ordning på varmvattenkopplingen, och sen återmontera vattenlåset innan det är dags för vaskskåpet och skåpet längst till höger att få lådor och fronter in- och ditsatta.


Snart bara kakling kvar ju! Finemang! 

 
 
Ingen bild

ma

14 augusti 2011 23:14

Renoveringen har gått i stå - när det gäller bloggen....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas Herrström - 31 juli 2011 23:56

I fredags kom så elektrikern och kopplade in häll och ugn. Han fick också dra om de kablar som jag, idiotiskt och oförsiktigt nog, hade borrat av i min iver att sätta upp reglar på väggen. Ett smärre mirakel gjorde att jag inte fick flera hundra volt...

Av Niklas Herrström - 26 juli 2011 01:28

Dagen har varit lång, och relativt händelserik.      Jag köpte en köksblandare, som jag ivrigt packade upp. Det blev en missräkning med vattenanslutning, så jag fick köra ut till Svågertorp ännu en gång och handla två 10/15-nipplar på Bauhau...

Av Niklas Herrström - 25 juli 2011 00:47

Alltså. Nu är det riktigt skönt att vistas i köket. Bara att kika in skänker en lyckokänsla till mitt hårt prövade sinne.    Ett stort tack till Veronica som ombesörjde lån av sticksåg och hjälpte mig med det spännande, och stundom smått förtvivl...

Av Niklas Herrström - 18 juli 2011 19:29

Nu har det hänt grejer! I vanlig ordning; varför har jag inte gjort detta tidigare? (okej, den frågan har faktiskt ett bra svar; jag har haft fullt upp med att sätta upp och ta ner skåp, eller om det var ta ner dem för att sedan sätta upp dem igen..?...

Av Niklas Herrström - 17 juli 2011 18:57

Elaka tungor gör gällande att jag inte lägger tillnärmelsevis så mycket tid på köksrenoveringen som jag borde. De kan, otroligt nog, tycka att jag lägger mer tid på att skriva inlägg här än vad jag gör på att faktiskt sysselsätta mig med det som till...

Ovido - Quiz & Flashcards